Monday 22 February 2016

JODOH ADALAH CERMINAN DIRI KITA



Perkongsian dari Seorg Ukhti..sangat deep..

Teringat pertanyaan seorang kakak Mesir,

" ukhti will you marry you ? "

Pertamanya, saya agak blur.

Kemudian dia berkata lagi,
" Maksud saya, kalau ada seorang lelaki yang MENCERMINKAN Sifat Diri yg SAMA seperti ukhti, ukhti sudi ? "

Ok terkesan.

Saya membayangkan.

Andai saya seorang yang malas, wajar ke saya menolak lelaki yang juga malas ? Sedang diri saya jua begitu.

Andai saya yang suka melayan lelaki, wajar ke saya mengadu domba andai Allah takdirkan saya punya pasangan seperti itu sedang diri saya jua begitu ?

Andai saya seorang anak yang derhaka, wajarkah saya menolak dan mengatakan Allah tidak adil beri saya lelaki yang tiada adab dengan orang tua, walhal diri saya jua begitu ?

Andai saya seorang kaki umpat, dan mulut jahat, wajarkah saya kata pasangan saya jahat, kaki kutuk. Walhal diri saya dan dia tiada bezanya ?

Cuba listkan keburukan-keburukan kita dalam hati.

Then muhasabah.

Kenapa kita selalu sibuk MENCARI YG BAIK bukan nak MENJADI BAIK ?

Kamu, kamu yang sedang membaca ni..
       "Will You Marry You ?"

Just say YES or NO dalam lubuk hati yang paling dalam.

No comments:

Post a Comment